DULU SAYA SUSAH

DULU SAYA SUSAH

kisah-orang-miskin

Ramai pekerja kita sudah mengalami perubahan gaya hidup positif bila bekerja di Singapura. Ini adalah realiti. Realiti ini tidak boleh dipertikaikan oleh apa dan siapa pun.

Sudah menjadi habit saya bertanya sejarah hidup kawan – kawan yang bekerja di sana. Saya kongsikan di sini kisah – kisah mereka bukan bertujuan untuk merendahkan pekerjaan di tanahair kita. Tidak. Semua pekerjaan adalah bagus dan setiap peranan kita adalah penting. Namun jika anda katakan saya pandang rendah pada nilai pendapatan (gaji) pekerjaan di negara kita, ia lebih tepat. Sepatutnya kita mendapat gaji yang lebih setimpal dari apa yang kita dapat sekarang. Anda setuju ?

“Dulu saya kerja kilang sebagai operator di kampung cuma dapat RM600 – RM700 je. Kalau buat o.t boleh la cecah RM1000. Nak beli kereta ? Tak mampu rasanye. Susah nak simpan duit kalau dapat sikit. Nak melancong ? hahaha.. Tak termimpi pon. Sekarang bila kerja Singapura, kereta, motor, rumah, kahwin semua jadi mudah. Tiap – tiap tahun boleh melancong..,”

– Pekerja 

“Bila saya buat kerja lebih masa dapatlah RM1500 – RM2000. Tapi bro, hidup di KL ni 2 ribu mana cukup. Saya datang Singapura dan buat kerja lebih masa dapat juga 2000, bukan RM tapi SGD. Berapa kalau tukar RM ? Lu kira sendiri..,”

– Pekerja

Banyak lagi story yang boleh saya kongsi, tapi rasanya kata – kata di atas sudah lebih dari cukup untuk menggambarkan perubahan gaya hidup yang berlaku kepada pekerja kita di Kota Singa tersebut.

 

PEKERJA SINGAPURA TAK DAPAT BALIK MALAYSIA !

PEKERJA SINGAPURA TAK DAPAT BALIK MALAYSIA !

passport malaysia

Photo – Google

Entry ini tidak bermaksud menuduh semua agensi pekerjaan tidak berintegriti. Sebenarnya banyak agensi memainkan tanggungjawab mereka dengan profesional. Tujuan entry ini ditulis hanyalah bertujuan untuk membuka kesedaran pembaca agar lebih berhati – hati dalam memberi informasi dan dalam membuat sebarang keputusan.

BENARKAH PEKERJA MALAYSIA TAK DAPAT BALIK MALAYSIA? SIAPA SALAH?

Benar der.. Banyak kali dah telinga saya dengar hal ni terutama beberapa tahun yang lepas. Kenapa ia berlaku ? Kerana mereka mendapatkan pekerjaan melalui khidmat Agensi Pekerjaan. Apa ? Agensi ??? (Perkataan ini seolah – olah menuding jari kepada agensi pekerjaan)

Tapi, siapa sebenarnya yang salah ? Siapa ? Siapa ?

Begini al kisahnya. Apabila para pekerja mendapatkan khidmat agensi pekerjaan, pihak agensi akan caj mungkin lebih atau kurang dari SGD 1000 untuk khidmat yang mereka berikan (Tak semua agensi yg mengenakan caj sebegini. Ada agensi yg tidak mengenakan apa – apa caj kepada pekerja, hanya caj kepada majikan namun majikan tidak mengenakan caj kepada pekerja). Agensi juga menyediakan hostel di Singapura dan pinjaman bagi sesiapa yang tidak mempunyai modal yang cukup untuk membuat pasport dan menampung kos sara hidup di sana. Bagus la ada agensi macam ni, kan..kan ? Tolong orang susah. Orang yang tengah pokai pun boleh masuk kerja sana. Walaupun mereka makan ‘bunga’, pekerja biasanya masih mampu untuk bayar.

Untuk menyelesaikan masalah hutang dengan pekerja ni, agensi akan meminta mereka menandatangani satu perjanjian yang menghendaki pekerja membayar semua caj secara ansuran. Tempoh perjanjian dan ansuran itu biasanya SATU TAHUN. Dalam tempoh itu, pasport mereka akan dipegang oleh agensi. Ini bermakna mereka tidak boleh menukar kerja, berhenti atau pun pulang ke Malaysia. Hal ini mungkin ada dalam agreement yang mereka tandatangani. Mereka ada baca tak ? Patut tak agensi ni pegang passport ? Mungkin agensi akan menjawab ” kalo wa talak pegang itu passport aa, itu musti pekerja lari talak bayar wang wo..lari lintang pukang woo”. hehehe.
 
Antara story yang saya dengar dari peserta – peserta yang sertai trip saya..mereka berkata pernah mendengar cerita bahawa ada pihak agensi yang tertentu tidak memberi kerja yang menjadi pilihan pekerja. Ya, ada. Tapi bukan semua agensi begitu. Katakanlah semua hal ni dah termasuk dalam agreement, jadi takde sebab kita perlu melenting. Persoalannya yang selalu saya tanya, kenapa tak mahu baca agreement then nak salahkan orang lain ? Kamu dah setuju dan sign pada kertas kemudian nak marah? Nak marah siapa? Jika memang ada perkara yang tak termasuk dalam agreement atau agreement tu memang langsung tak wujud, ini memang salah agensi la. Tapi jika semua perkara ni dah termasuk dalam agreement, ia bukan salah agensi lagi. Sebab itu kita dinasihatkan untuk baca dan fahami betul – betul isi kandungan agreement sebelum kita setuju dan tandatangan. Sebelum bersetuju, fikirkan juga segala kemungkinan yg mungkin terjadi seperti kerja yang diberikan tak seperti our expectation.
 

JANGAN CEPAT MELATAH

Saya tidak mahu menyebelahi kepada mana – mana pihak dalam isu ini. Apa yang nak saya highlight kan ialah janganlah kita cepat menilai sesebelah pihak hanya dengan mendengar story dari sebelah pihak sahaja. Jika hati dan fikiran kita dirasuk emosi negatif, tentu mudah kita menyalahkan orang tanpa penilaian rasional dan FAKTA YANG KUKUH. Jadilah orang yang waras dan berfikiran lurus dalam menilai sesuatu perkara. Jangan selalu duk angguk kepala je. Pastikan dulu informasi yg diterima dan disampaikan itu sememangnya adalah satu fakta, bukannya auta atau gossip yang tidak berasas.
 

JIKA TIDAK MAHU DITIPU SESIAPA, BAGAIMANA CARANYA ?

Kerap kali saya tegaskan dalam trip yang saya anjurkan, berdirilah di kaki sendiri. Jangan percaya kepada orang yang salah dan informasi yang salah. Carilah kerja sendiri tanpa bergantung dengan sesiapa dan mana – mana agensi yang tidak kita kenali. Jika mahu bekerja melalui agensi, pastikan agensi itu benar – benar profesional dan boleh dipercayai. Jangan lupa baca dan faham betul – betul kandungan agreement. Sebaiknya kumpullah duit hingga tak perlu pinjam dengan sesiapa pun. Jika tak pandai kumpul duit, gaji RM 10K pun belum tentu cukup untuk sebulan.
 
Jika anda tidak tahu arah tuju, sila contact saya dan saya akan berikan Personal Coaching secara profesional. Selepas mendapat coaching, anda akan expert teknik – teknik mencari kerja secara berdikari tanpa perlu diikat dan ditipu seperti mereka yg pernah ditipu.
HANYA SPM GAJI MENCECAH RM6000 !

HANYA SPM GAJI MENCECAH RM6000 !

Contoh Pay Slip Pekerja Operator Di Singapura

Contoh Pay Slip Pekerja Operator Di Singapura

” Wahhh, biar betul, betul ke ni bro.. ! “

Betul la tu..

Sebagai contoh, gaji basic operator yang menggunakan SPM sekarang ni jika tukar ke RM sudah mencapai lebih dari RM3000 (Jika dikira basic SGD1000). Jika ditambah elaun dan overtime banyak mana dapat ? Boleh mencecah RM6000 beb !!!

” Fuyyoooo, banyok ye.. tak tau nak beli ape kalo dapat gaji gini.. “

Tak tahu nak beli ape ? Bila anda dah dapat gaji macam tu nanti anda rase tak cukup pulak tau. Sebab pe tak cukup ? Iyelah, nak beli rumah 2 tingkat, kereta nak tukar vios, nak upgrade itu dan ini..sampai bila pun tak akan cukup der..kalau tak ade ilmu pengurusan kewangan.

Orang Melayu Kita Takut Bekerja Di Singapura

Orang Melayu Kita Takut Bekerja Di Singapura

“Orang Melayu takut kerja di Singapore ? Eh, betol ke der ? Aku tengok ramai je yang kerja sana.”

Bukan semua. Tapi yang takut tu banyak, majoriti. Mengapa mereka takut ?

MENGAPA ORANG MELAYU TAKUT BEKERJA DI SINGAPURA ?

Perkara ni saya tak dapat jawab. Mereka sendiri yang boleh jawab dengan tepat. Tapi dari feedback yang saya dapat, saya boleh rumuskan bahawa cuma satu sebab mengapa orang kita takut nak bekerja di sana.

TAKUT DITIPU AGENSI PEKERJAAN !

Ya, ni lah faktornya. Takut ditipu. Takut gaji tak dibayar. Takut dijual. Takut dirogol..dan banyak lagi lah. Jadi sejauh mana kebenarannya ? Benarkah agensi di sana selalu tipu orang, jual orang dan makan orang ??? Eh, tak de la sampai makan orang.. hehehe.

Saya memang selalu dengar agensi pegang passport tapi tak pernah dengar pulok ada agensi jual  orang. Minta dijauhkanlah benda – benda macam ni. Mengapa agensi pegang passport dan menahan pekerja dari keluar Singapura ? Perkara ni saya sudah jawab dalam entry yang lain → SILA KLIK SINI. Tak semua agensi nak pegang passport kita. Mereka pegang pun bersebab. Banyak agensi yang bagus dan profesional.

APAKAH JALAN PENYELESAIAN ?

Baca dan baca dan baca. Inilah penyelesaiannya. Kita mudah ditipu jika kita jahil dan tak nak ambil tahu. Bagi mereka yang mahu bekerja di sana melalui agensi pekerjaan, nasihat saya banyakkan membaca. Sebelum baca semua helaian agreement agensi pekerjaan, baca juga mengenai hak anda sebagai pekerja di Singapura di website rasmi di bawah ini. Website ini penuh informasi. KLIK SINI

Bukan mudah nak ubah mind – set orang. Jika saya bercakap di telefon selama satu jam untuk buat mereka percaya pada trip yang saya anjurkan, belum tentu mereka percaya. Tak hairanlah jika yang hadir dalam trip kerjaya saya hanyalah sebanyak 30 % dari jumlah peserta yang mendaftar. Tak mengapalah.

Apa pun saya ucapkan TAHNIAH kepada semua ALUMNI Personal Coaching LPKS yang telah sertai trip kerjaya ke Singapura. Saya doakan semua sukses dunia dan akhirat.

Peserta LPKS Datang Dari Seluruh Malaysia
Permandangan Malam Di Marina Bay
Para – Peserta Melakukan Praktikal
Perbezaan Gaji Bekerja Di Singapura

Perbezaan Gaji Bekerja Di Singapura

Sebenarnya saya tak ingin membandingkan sesuatu perkara pun antara negara kita Malaysia dengan negara asing walau apa jua kenyataannya !!! huhuhu.. nasionalis tu….
Namun begitu,  apa yang nak dikongsikan di sini sudah sedia maklum oleh orang ramai.

 

Dari segi nilai pendapatan basic pekerja di Malaysia dan Singapura sangat jauh berbeza. Ini adalah disebabkan kadar tukaran wang negara itu yang sudah mencecah 2.5 kali ganda untuk setiap Ringgit !!! Fuyyyooooo !!!

Siapa yang sudah pernah bekerja di Singapura, sudah tentu merasa berat untuk makan gaji di tanah air. Kecualilah jika ada peluang dan benefit yang lebih baik seperti berniaga dll.